Current issues of future specialists’ preparation for vocal-professional activity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2023-1.2

Keywords:

vocal-professional activity, professional training, educational paradigm, scientific approaches

Abstract

The issue of modernizing the methodology of preparing students for vocal-professional activity in higher education institutions in the process of teaching singing has become more and more relevant in recent decades, as there is a need for a fundamental change in the vocal-pedagogical paradigm. The purpose of the article is to generalize the scientific thought regarding the preparation of master’s degree applicants for vocal professional activity in institutions of higher musicpedagogical education at the current stage. The research methodology involves the use of a complex of theoretical methods: analysis of the views of scientists regarding the problems of the higher vocal education and their generalization, systematization of the thesaurus in the specified plane and substantiation of current scientific approaches to solving the issues of preparing future singers and teachers for vocal professional activities in higher education institutions. It was noted that the trigger of significant changes was the inclusion of Ukrainian higher education in the Bologna system of two-level higher education and the introduction of a master’s degree, which encouraged the pedagogical community to active scientific and research activities and thus opened new horizons for improving the vocal education system. The essence of the concept of “professional training” and the specifics of its specification in the field of music education, the specifics of the vocal-professional activity of future singers and vocal teachers, the peculiarities of the vocal-educational process as a relatively independent field in the sphere of professional-musical training are considered. Attention is paid to scientific works in which the expediency of implementing leading ideas of innovative, humanistic, cultural, component, hermeneutic scientific approaches is substantiated, as well as research in which attention is focused on understanding the problems of an artistic content nature, issues of personal, communicative and subjective direction, updating the methods and technology of forming performance skills and pedagogical stability.

References

Курило, В. І., Курило Л. І., Світличний, О. П. (2019). Професійна діяльність як чинник формування культури особистості. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. № 3. С. 51–54. DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2019.191761

Ніколаї, Г. Тао Жуй, (2021). Методичні засади формування художньо-педагогічної майстерності викладача вокалу. Інноваційна педагогіка, 37, 126–130. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085/2021/37.25

Овчаренко Н. А. (2014). Професійна підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва до вокально-педагогічної діяльності: теорія та методика [Монографія]. Кривий Ріг, 398 с.

Отич, О. М. (2009). Мистецтво у системі розвитку творчої індивідуальності майбутнього педагога професійного навчання : дис. … д-ра наук : 13.00.04.

Падалка, Г. М. (2008). Педагогіка мистецтва (Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін). Київ : Освіта України, 274 с.

Реброва, О. Є. (2014). Теорія і методика формування художньо-ментального досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва та хореографії : дис. … доктора пед. наук. Київ, 595.

Рудницька, О. П. (2001). Світоглядна функція мистецтва. Мистецтво та освіта, № 3, 115.

Ліпська С. Л. (2007). Методичні засади удосконалення музично-виконавської підготовки учнів в умовах позашкільної спеціалізованої освіти : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання. Київ.

Щолокова О. Категорія духовності у мистецькій світі: компетентнісний аспект. Естетика і етика педагогічної дії. 2011. Вип. 1, 127–136.

Щолокова, О. П. (2017). Новітні підходи та технології у професійній підготовці вчителя мистецьких дисциплін. Innovative processes in education: Collective monograph. AMEET Sp. z o.o., Lodz, Poland, 238–246.

Nikolai, H., Linenko, A., Koehn, N., Boichenko, M. (2020). Interdisciplinary Co ordination in Historical-Theoretical and Music-Performing Training of Future Musical Art Teachers. Journal of History Culture and Art Research. VL. 9, DOI: http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v9i1.2434

Ovcharenko, N., Matveieva, O., Chebotarenko, O., & Koehn, N. (2019). Methodological Readiness of Musical Art Master’s Degree Students: A Theoretical Research. Journal of History Culture and Art Research, 8 (4), 166–176.

Published

2023-09-12

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY