General music education in Ukraine: development in conditions of integration to the European cultural space

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2022-1.4

Keywords:

musical activity, formal, non-formal and informal music education, general musical education, integration of education into the European cultural space.

Abstract

The article provides a brief analysis of the state of general music education in the general secondary education institutions of Ukraine in connection with the formation of a new socio-cultural environment in the world and the strengthening of the integration aspiration of the Ukrainian educational system into the European cultural space. The features of various dimensions of modern music education and the promotion of their development by the International Society of Music Education (ISME) are noted. An analysis was made of the organization of musical activities of modern schoolchildren in the conditions of the information society and globalization. The need to modernize general music education in Ukraine and to solve a number of problems and contradictions that have arisen in this field is emphasized. The importance of increasing the weekly hours for teaching musical art in Ukrainian secondary schools is emphasized, based on the experience of developed countries in Europe and the world.

References

Волинець Л. Загальна мистецька освіта в середній школі Данії. Мистецтво та освіта. 2005. № 2. С. 25–28.

Іраклієнко В. Взаємодія формальної і неформальної освіти учнів сільської школи. Імідж сучасного педагога. 2012. № 4. С. 59–61. Навчання дітей музиці. Музична освіта і розвиток дітей. Навчально-методичний кабінет. 2014. URL: http://ped-kopilka.com.ua/pedagogika/obuchenie-deteimuzyke- muzykalnoe-obrazovanie-i-razvitie-detei.html.

Ніколаї Г. Ю. Музично-педагогічна компаративістика: шляхи розвитку. Порівняльно-педагогічні студії. 2010. № 1-2. С. 5–12.

Прокопчук В.І. Європейський досвід професійної підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва. 2020. URL: https://doi.org/10.30525/978-9934- 588-37-2.2.13.

Сулаєва Н. Неформальна мистецька освіта майбутніх учителів: теоретичний аспект. Імідж сучасного педагога. 2012. № 4. С. 3–7. Халецька Л.Л. Музична освіта в середніх школах зарубіжних країн: поєднання формального та інформального навчання. Постметодика. 2012. № 6(109).

Федорець М.О., Го Цзюнь. Актуальні питання підготовки майбутніх учителів до формування музичної культури сучасних школярів. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2020. № 8(102). С. 485–495.

Яковлев В. Досвід підготовки вчителя музики у зарубіжній професійній педагогічній освіті. Педагогічні науки. 2011ю Вип. 1. С. 86–93. ISME (2020). International Soсiety for Musiс Eduсation. URL: https://www.isme.org/about.

Published

2023-04-26

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY