Початки навчання гри на ударних інструментах у спеціальних музичних закладах Одеси в XIX столітті

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2023-1.5

Ключові слова:

ударні інструменти, викладання, навчання, навички, уміння, виконавство, оркестр, оркестрове відділення, музичні навчальні заклади, музичні класи

Анотація

Дослідження присвячене витокам професійного навчання гри на ударних інструментах у рамках музично-освітніх осередків Одеси, що створювалися у місті в XIX ст. Мета статті полягає в окресленні передумов розвитку мистецтва гри на ударних інструментах в означений період в Одесі та визначенні ролі музичних товариств і спеціальних музичних навчальних закладів щодо формування та розвитку професійних навичок та вмінь майбутніх музикантів-ударників. Серед основних методів дослідження вибрано індуктивний, дедуктивний, історико-хронологічний методи та метод порівняльно-зіставного аналізу. Окреслено передумови розвитку музичного життя міста у XIX ст. Відзначено широку популярність ксилофоніста М.-Й. Гузікова в Одесі у 30-х роках позаминулого століття та виявлено його внесок у становлення й розповсюдження чотирирядної конструкції ксилофона та виконавства на ньому у Європі та Одесі. Визначено місце ударних інструментів та перебіг навчання у Музичних класах Одеського відділення Імператорського музичного товариства (ОВ ІРМТ). Розглянуто програми учнівських вечорів, іспитів учнів Музичних класів ОВ ІРМТ задля визначення початків навчання гри на духових та ударних інструментах. Запропоновано програми класних занять відділення гри на оркестрових інструментах, зокрема духових та ударних, та проаналізовано зміст відповідних вимог. Простежено склад учнів симфонічного оркестру, створеного при Музичних класах ОВ ІРМТ з метою виявлення учнів, які виконували партії ударних у цьому музичному колективі.

Посилання

Аноним. По поводу совъщанія у А.Г. Рубинштейна (1883, 27 апреля (9 мая)). Одесский листок, 91, с. 2. URL: http://rarebook.onu.edu.ua:8081/handle/123456789/13780

Вигель, Ф. Ф. (2005). Записки. Munchen: ImWerden Verlag.

Грищенко, Ю. В. (2009). Становлення професійної вокальної освіти в Одесі в кінці XIX – на початку XX cтоліття. Педагогіка і психологія. Науковий вісник Чернівецького університету, 468, 123–129. URL: http://library.chnu.edu.ua/index.php?page=ua/02infres/04elib/02visnyk/05

Данилюк, М. М. (2013). Внесок Харківської та Полтавської філій імператорського Російського музичного товариства у розвиток музичної освіти Слобожанщини (кінець ХІХ – початок ХХ століття). Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 33, 28–32. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2013_33_6.

Данилюк, М. М., Данилюк, Я. В.(2021). Діяльність осередків музичної освіти на Слобожанщині у контексті культурно-освітнього розвитку регіону (друга половина XIX – початок XX cтоліття). Аспекти історичного музикознавства, XXII, 54–71. URL: https://aspekty.kh.ua

Де-Рибас, А. М. (1913). Старая Одесса. Одесса: тип. Акционерного Южно-русского о-ва печатного дела. Зільберман, Ю. А. (2012). Київське музичне училище. Нарис діяльності. 1868–1924 роки. Київ: Клякса.

Кирпичников, А. И., Маркевич, А. И. (1894). Прошлое и настоящее Одессы. Одесса : Типографія Л. Кирхнера.

Купинский К. М. (1952). Школа игры на ксилофоне. М. : Государственное музыкальное издательство.

Левченко М. Г., Форостян А. Ф. (2010). Розвиток мистецької освіти на півдні України в другій половині XIX – на початку XX століття. Педагогічні науки, 55, 43–51. URL: https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps

Малишевский, В. І. (1911). Краткій историческій очеркъ деятельности Одесскаго Отдъленія Императорскаго Русскаго Музыкального Общества и состоящаго при немъ музыкальнаго училища за двадцать пять лътъ (1886–1911). Одесса : Типолитогр. Штаба Окр.

Мирошниченко, С. В. (2013). Становление музыкального профессионализма в Одессе (доконсерваторский период). Одесса : Астропринт.

Мюлберг, К. Э. (1994). Духовые инструменты в истории музыкальной культуры Одессы и консерватории. Одесская консерватория. Забытые имена, навые страницы, Н. Л. Огренич (гл. ред.), (с. 99–106). Одесса : ОКФА.

Одесский листок (1883) Н.В.Ф. По поводу открытія въ Одессъ отдъленія (Письмо редактору), 1883, 8 мая (20 мая), с. 4. URL: http://rarebook.onu.edu.ua:8081/handle/123456789/13789

Одесский вестник (1833), 63, с. 252.

Олійник Д. Б. (2016). Ксилофон у просторі музичної культури Європи (VIII cт. до н.е. – початок XXI ст.). (дис. … канд. мистецтв : 17.00.03). Львів.

Олійник Д. Б. (2016). Формування та промислове виробництво чотирирядних ксилофонів у другій половині XIX – XХ ст. Історія становлення та перспективи розвитку духової музики в контексті національної культури України та зарубіжжя, 8, 92–96.

Отчетъ Одесскаго Отдъленія Императорскаго Русскаго Музыкального Общества съ 1-го сентября 1892 года по 1-е сентября 1893 года (1894). Одесса : Типографія «Одесскаго Листка».

Посвалюк В. Т. (2006). Мистецтво гри на трубі в Україні. Київ : КНУКіМ.

Правила и условія поступленія въ музыкальные классы Одесскаго Отдъленія Императорскаго Русскаго Музыкального Общества. (1887). Одесса : Типографія «Нов. Телегр.».

Рибалко Т. О. (2010). Мистецьке життя Миколаївщини у II половині XIX століття. Культура народов Причерноморья, 196 (1), 39–41. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/44121

Розенберг, Р. М. (1995). Музыкальная Одесса. Одесса: Редакционно-издательский отдел областного управления печати.

Рудчук, Ю. А. (2006). Духова музика в Україні (XVIII–XIX cт.). Київ: ДАКККіМ.

Совъщаніе у А. Г. Рубинштейна. (1883, 24 апреля (6мая)). Одесский листок, 89, 3. URL: http://rarebook.onu.edu.ua:8081/handle/123456789/13778

Сокол О. В., Маркова О. М., Самойленко О. І. (та ін.). (2013). Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової: 100 років. Одеса : Астропринт.

Тищенко, И. К. (1983). Белорусский орфей. Неман, 5, 169–172.

Устав Общества изящныхъ искусствъ въ Одессе. Statut de la société des beaux-arts a Odessa. (1872). Одесса : Гор. Тип. Сод. Алексомати.

Уставъ Общества любителей музыки въ Одессъ. Одесса : г.т.сод. Алексомати.

Учебные планы и программы музыкальныхъ классовъ Одесскаго Отдъленія Императорскаго Русскаго Музыкального Общества. (1894). Одесса : Типографія «Одесскаго Листка».

Хиждеу, Б. Ф. (1844). Иосиф Гузиков. Биографический очерк. Одесский вестник, 77, 385–386.

Ямпольский, И. М. (1959). Первый виртуоз на ксилофоне. Советская музыка, 11, 134–136.

Kogan, V. Local Paganini. (2010, June). The Jewish newspaper, 6 (94). Retrived from: http://shtetle.com/shtetls_mog/shklov/kogan_eng.html

Liszt, F. Lettre d’un bachelier ès-musique. A un poète voyageur. (1837, February 12). Revue et gazette musicale de Paris, pp. 54–56.

P. Concert De MM. Gusikow et Lee. (1837, January 22). Revue et gazette musicale de Paris, pp. 31–32.

Schlesinger S. (1836). Joseph Gusikow und dessen Holz- und Stroh- Instrument. Ein biographisch artistischer Beitrag zur richtigen Würdigung ausserordentlichen Erscheinung. Wien: F.Tendler.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-12

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ