Підготовка майбутніх фахівців у галузі музичного мистецтва до формування виконавських навичок учнів-інструменталістів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2023-1.4

Ключові слова:

навички, виконавські навички, мистецька освіта, музичне мистецтво, майбутній фахівець у галузі музичного мистецтва, інструментальне виконавство, учні-інструменталісти, інструментально-виконавська підготовка

Анотація

У статті розглядається питання підготовки майбутніх фахівців у галузі музичного мистецтва до формування виконавських навичок учнів-інструменталістів. Визначається, що одними зі стратегічних напрямів реформування української системи освіти є забезпечення відповідності її критеріїв та стандартів європейським вимогам, створення умов для підготовки майбутніх фахівців у галузі музичного мистецтва до розвитку творчого потенціалу учнів. Актуальність дослідження підкреслюється тим, що музичне мистецтво є одним із найпотужніших засобів гармонійного розвитку особистості. Водночас вища школа потребує оновлення наукової бази, яка дала б змогу викладачам розвивати творчі можливості учнів і забезпечувати цей складний процес на належному науковому та професійному рівні. На основі аналізу науково-педагогічної літератури стверджується, що навички гри на музичному інструменті виокремлюються в декілька основних груп, до яких відносяться: нотноорієнтовні, темпометроритмічні, технічні, мелодико-фразувальні, художньо-виражальні та емоційно-вольові. Зазначено, що підготовка майбутніх фахівців у галузі музичного мистецтва до формування виконавських навичок учнів-інструменталістів у процесі навчання в закладі вищої освіти відбувається на заняттях у класі основного інструменту, і головними видами роботи є сольне виконання, самостійна робота над музичним твором, акомпанування, читання нот з аркуша, транспонування, гра в ансамблі, творче музикування тощо. Основними завданнями викладання основного музичного інструмента в закладі вищої освіти, які спрямовані на формування майбутніми фахівцями в галузі музичного мистецтва виконавських навичок учнів-інструменталістів, є опанування студентом техніки гри на музичному інструменті в процесі засвоєння гам, вправ, етюдів і творів різних форм, стилів, жанрів, епох; оволодіння інтерпретаційними вміннями; розвиток музичних здібностей майбутнього фахівця; формування педагогічного репертуару студента та засвоєння методів роботи над музичним твором; розвиток інтелектуальної, естетичної і духовної сфер майбутнього фахівця в галузі музичного мистецтва на високохудожніх зразках вітчизняної і зарубіжної музики; формування виконавської манери та сценічної культури майбутніх фахівців.

Посилання

Бузина, З. П., Лисенко, М. Т., & Шептицька, А. М. (1985). Солоспів бандуриста. Репертуарний збірник для дитячих музичних шкіл та музичних училищ. Київ: Музична Україна. (Buzyna, Z. P., Lysenko, M. T., & Sheptytska, A. M. (1985). The soloist of the bandurist.

Repertoire collection for children’s music schools and music schools. Kyiv: Muzychna Ukrayina).

Гончаренко, С. У. (1997). Український педагогічний словник. Київ: Либідь. (Honcharenko, S. U. (1997). Ukrainian pedagogical dictionary. Kyiv: Lybid).

Грозан, С. В. (2010). Формування вмінь художньо-педагогічного спілкування в майбутніх учителів музичного мистецтва (дис. … канд.. пед. наук: 13.00.04). Київ. (Hrozan, S. V. (2010). Formation of artistic and pedagogical communication skills in future music teachers. (PhD thesis). Kyiv.

Гуральник, Н. П. (2007). Комплект типових навчальних програм з дисципліни «Основний музичний інструмент – фортепіано» [для студ. вищих навч. закладів музичної галузі в структурі педагогічної освіти]. Київ: НПУ. (Huralnyk, N. P. (2007). A set of typical educational programs for the discipline “The main musical instrument – piano”. Kyiv: NPU.

Пляченко, Т. М. (2014). Формування інструментально-виконавської компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі фахової підготовки. Збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції «Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття». Київ.

(Plyachenko, T. M. (2014). Formation of instrumental and performance competence of the future music teacher in the process of professional training. Kyiv).

Смородський, В. І. (2015). Формування виконавських навичок гри на фортепіано в учнів дитячих музичних шкіл на засадах жанрового підходу (дис. … канд. пед. наук: 13.00.02). Київ. (Smorodskyy, V. I. (2015). Formation of performance skills of playing the piano in children’s music school students based on the genre approach. (PhD thesis). Kyiv.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-12

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ